Kiskunlacháza Nagyközség Önkormányzata sikeres pályázatot nyújtott be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez az alábbi témában:
TÁMOP-3.1.4/.09/1
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben”
(A TÁMOP szó TÁRSADALMI MEGÚJULÁS OPERATÍV PROGRAMOT jelenti, és az EURÓPAI UNIÓ támogatja)
A pályázat megvalósításának időszaka: 2009. október 5 – 2010. augusztus 31.
A pályázat végrehajtásában két intézmény vesz részt:
Kiskunlacháza-Áporka Általános Iskolai és Egységes Pedagógiai Szakszolgálati Társulás, valamint Kiskunlacháza-Áporka Óvodai Társulás
A pályázat alapvető célja:
Az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és a kompetencia alapú oktatás elterjesztése Magyarországon. Ennek érdekében a kompetencia alapú nevelés-oktatás módszertanának és eszközeinek minél szélesebb körű alkalmazását célozza meg a pályázat. Segíti a pedagógusok módszertani megújulását, valamint a gyermekek képességeinek egyénre szabott fejlesztését, megerősítését, az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével.
A pályázat előírásai alapján kompetencia alapú programcsomagok kerülnek bevezetésre mind az iskolai, mind az óvodai társulás érintett feladatellátási helyein.
A program megvalósítása felmenő rendszerben, további 5 éven át tart, ezért minden gyermek/tanuló csoportot érinteni fog. A pályázat ideje alatt tanácsadók, szakértők kísérik figyelemmel és segítik a pedagógusok munkáját az óvodában és az iskolában is.
A szülők számára a kompetencia alapú programcsomagok azt jelentik, hogy
- a módszer segítségével, differenciáltan fejleszthetők a gyerekek komplex képességei
- rugalmasabbá válhat az óvoda-iskola átmenet gyerekeik számára, a több szálon futó
kompetencia alapú programcsomagok segítségével
- a program a szülők észrevételeit figyelembe veszi.
A módszerek segítségével sokszínű tevékenykedésre lesz módja a gyerekeknek/tanulóknak. Ilyenek például: a közvetlen tapasztalatszerzés, kísérletezgetés, projekt-módszer megismerése. Központi szerepe lesz a különböző módszerekkel történő egyéni fejlesztésnek.
Ezek hatására gyermekeik kíváncsivá válnak a világ dolgai iránt, s a maguk szintjén értik meg a környező világ összefüggéseit.
Kiskunlacháza, 2010. január 18.
Orosné Dávid Ildikó
Óvodavezető
Tájékoztató a projektről
A projekt az Európai Unió támogatásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Köztársaság által nyújtott támogatási összege 30.000.000 Ft, melyből a Kiskunlacháza-Áporka Óvodai Társulás 6 000.000 Ft támogatásban részesül.
Kedvezményezett:
Kiskunlacháza Nagyközség Önkormányzata
2340 Kiskunlacháza, Kossuth tér 1.
Projekt kezdete:
2009.09.01
Projekt befejezése:
2010.08.31.
Feladatellátási hely:
Kiskunlacháza-Áporka Óvodai Társulás
2340 Kiskunlacháza, Vörösmarty u. 1.
Óvodavezető:
Orosné Dávid Ildikó
Projekt megvalósításába bevont pedagógusok:
Bakóné Tóth Ildikó
Horákné Vida Krisztina
Óvodai csoportok
Búzavirág Óvoda „B” épület
- Maci csoport: 25 fő, osztatlan csoport
- Kiskacsa csoport: 25 fő, kiscsoport
Projekt menedzsment
Projekt menedzser
Csendesné Ferenczi Gyöngyi
Pénzügyi vezető
Pénzes Andrásné
Projektasszisztens
Mózes Bernade
Szakmai vezető
Pokornyik Zsuzsanna
Szakmai feladatterv
A társadalom elvárásai, az óvodások fejlettségi szintjében mutatkozó, néha nagy mértékű eltérések, a családok körülményei, a nevelés, oktatás új formai és tartalmi rendszere sokat változott az elmúlt években, így intézményünkben is szükségessé vált a Társadalmi Megújulás Operatív Program bevezetése.
Céljaink összhangban vannak a pályázati kiírással, mert olyan óvodásokat szeretnénk nevelni, új ismeretekhez juttatni, akik rendelkeznek azokkal a képességekkel, készségekkel, felfedezési vággyal, kreativitással, konfliktustűréssel, melyek alkalmassá teszik őket a társadalmi beilleszkedésre, sikeres előrehaladásra.
A településen élő hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű gyerekek nevelésében, fejlesztésében intézményünk valamennyi tagóvodája szerepet vállal. Biztosítja a szegregációmentes együttnevelési környezetet. Terveink között szerepel a szociális és életviteli kompetencia fejlesztése, a másság elfogadásának elősegítése a művészetek eszközével.
A kompetencia alapú nevelés-oktatás elterjesztése, az ehhez szükséges módszertani eljárások bevezetése, a kompetencia alapú óvodai nevelési program, az ehhez szükséges eszközök, alkalmazásának meghonosítására vonatkozó elképzeléseink megvalósulhatnak a TÁMOP 3.1.4. pályázat segítségével.
Vállalt feladataink:
- Kompetencia alapú oktatás bevezetése
- Kompetencia alapú oktatási programok, taneszközök bevezetése, adaptációja
- Projektalapú nevelés-oktatás továbbfejlesztése
- A digitális tudás elterjesztése, mindennapi gyakorlattá válásának támogatása a pedagógusok körében
- A szegregáció mentes együttnevelési környezet további biztosítása (oktatási integráció, befogadó pedagógia, egyéni fejlesztési tervek, egyéni differenciális fejlesztés)
- Korszerű pedagógiai módszertan alkalmazása (témahét, három hetet meghaladó projekt, moduláris oktatási programok)
- Óvónőknek szervezett továbbképzéseken való részvétel
- Folyamat- illetve mentortanácsadói szolgáltatások igénybevétele
A célkitűzések eléréséhez szükséges tevékenységek
- A helyi Óvodai nevelési program módosítása
- KOP elemeinek beépítése a napi munkába
- „Jó gyakorlaton” való részvétel
-
Témahét:
”A madarak világa” -
3 hetet meghaladó projekt:
”Víz- projekt” -
Moduláris program:
”Egészséges életmód” -
Intézményi innováció:
„Mozgásfejlesztésre irányuló projektek”
„Művészeti nevelés lehetőségei a pedagógiai innováció rendszerében”
Szakmai továbbképzések a nevelőtestület részvételével:
- Általános pedagógiai módszertani képzés választás alapján
- Kompetencia alapú oktatási programok alkalmazását támogató módszertani képzés
- Sajátos nevelési igényű gyermekek együttnevelésére felkészítő képzés
- Az IPR alkalmazására, hatékony együttnevelésre felkészítő tantestületi képzés
- Az IPR alkalmazását támogató tantestületi módszertani képzés
- Az infokommunikációs technológiák oktatásban történő alkalmazását segítő képzés
- Menedzsmentképzés: változás menedzsment, projektmenedzsment
A szakmai továbbképzések nagymértékben segítik a nevelőtestület megújulását. Az új módszerek beépítése hatékonyabbá teszi a nevelő-oktató munkánkat, ami magával hozza a minőségi mutatók javulását.
A projekt várható eredményei:
- Érzékenyebbé válik a nevelőtestület a hatékonyabb pedagógia módszerek iránt
- Erősödik a szakmai párbeszéd a Kiskunlacháza-Áporka Óvodai Társulás és a Kiskunlacháza-Áporka Általános Iskola és Egységes Pedagógiai Szakszolgálati Társulás között.
- Pozitív irányban változik a gyermekek tudása, képessége és attitűdje.
- Megalapozódik az egész életen át való tanulási hajlandóság.
- A gyerekek hatékony módon alkalmazásképes tudáshoz jutnak.
- A gyerekeknek változatosabb óvodai életet, fejlődési lehetőséget biztosítanak az intézményben.
- Erősödik a gyerekek probléma megoldását kereső szemlélete.
- Javul, fejlődik a gyermekek intézményhez való attitűdje, ennek hatására növekszik a motivációjuk, együttműködő képességük, csoportmunkára való hajlandóságuk.
Hatékonyabbá és zökkenő mentesebbé válik az óvoda-iskola közötti átmenet