A kompetencia alapú nevelés a nevelési programok, újszerű technikák alkalmazását segítő, a kulcskompetenciák fejlesztését támogató modern pedagógiai módszer alkalmazása.
(kooperatív technikák, projektmódszer, témahét, stb.)
A 2009-2010-es tanévben egy három hetet meghaladó projekt („Víz, víz, tiszta víz”) és egy témahét (Madarak) megszervezése történt.
A projekt címe |
"Víz, víz, tiszta víz" |
A projekt készítői |
Horákné Vida Krisztina Bakóné Tóth Ildikó |
A projektben résztvevők |
Gyermekek (Kiskacsa és Maci csoport 26+25fő Óvodapedagógusok (4 fő óvónő) Technikai dolgozók (2 fő dajka) |
A projekt célja
|
A gyermekek környezettudatos magatartásának alakítása, fejlesztése Alapvető környezet, és természetvédelmi szabályokkal való ismerkedés a projekt résztvevőinek a természetes vizek védelméhez való pozitív hozzáállásának alakítása, felelősségérzetük fejlesztése. |
A projekt helyszínei |
Óvoda csoportszobái Udvar Mosdóhelyiség Duna-part |
A projekt feladata, részcélok |
-A közvetlen környezetünk rendjének, és tisztaságának fenntartása, óvása. -Egyszerű cselekedetekkel jobbá, fenntarthatóbbá változtatni a körülöttünk lévő világot. -Az óvodás korosztály számára érthető, befogadható, játékos módon való téma megközelítés. -Ismeretek bővítése (pl. emberek, állatok, növények fenntartható életéhez nélkülözhetetlen elem a víz). -Vizek tisztaságának óvására nevelés. -A víz mértékletes, takarékos felhasználására ösztönzés. -Értelmi képességek fejlesztése a projekt tevékenységtartalmaival, a gyerekek ismereteinek bővítése a vízről, a természetvédelem szükségességéről, szókincsgyarapítás, amely segíti az anyanyelvi fejlődést. -A gyerekek környezettudatos beállítódásának fejlesztése. -A környezetvédelemmel, természetvédelemmel kapcsolatos szokások, tevékenységek megismertetése és sajátíttatása, melyek jól hasznosíthatók a gyerekek mindennapi életében is. -A gyerekek figyelmének felhívása az emberi környezetkárosítás következményeire (állatok, növények életterének és az ivóvíznek az elszennyeződése. -Különböző nevelési területeken a tevékenységekben a víz-témakör elemeinek megjelenítése (mese-vers, dalok, énekes játék, zenehallgatás, vizuális nevelés, mozgás), így érzelmileg is közel kerül a gyerekekhez a víz élővilágának, vizek tisztaságának védelme. |
Tervezés |
-A kétheti tervezett tevékenységek szervesen beépülnek az óvodai kompetencia alapú tartalmakba, érvényesítve a differenciált fejlesztő hatásokat. -A választott témák illeszkednek a „Víz modulhoz” -A modul tématerv- javaslatait egyéni ötletekkel is kiegészítjük, figyelembe véve a helyi adottságainkat. |
A projekt várható eredményei |
-A pozitív élmények megerősítésével a projekt fenntarthatóságának biztosítása. -A gyermekek nagyon aktívan, motiváltan vegyenek részt a tevékenységekben, amit az újszerű, tevékenykedtető, tapasztalatszerzésre épülő kísérletezések, izgalmas játékok, tevékenységek, megfigyelések biztosítanak. -A siker érdekében, a játék fejlődik, a gyerekek képesek lesznek együttműködni, alkalmazkodni egymáshoz. - Nagyon sok új ismeretre tesznek szert, fejlődik környezetükhöz való pozitív viszonyuk, felelősségük, környezettudatos gondolkodásuk. |
A projekt értékelése |
-Az ellenőrzés értékelés folyamatos dokumentálása a „Képesség fejlesztések” táblázatokban történt, képességekre, és gyerekekre lebontva, minden kétheti tevékenység tervhez csatolva. -A kiemelkedő megfigyeléseket, tapasztalatokat a csoportnaplóban is dokumentáltuk. -A gyermekek értékelése a tevékenységek során a pozitív visszacsatolás, megerősítés, dicséret, differenciált segítségadás, és fejlesztés formájában történt. -Az egyes tevékenységek megvalósítása után a pozitív, később is felhasználható elemek megbeszélésre kerültek. |
S.sz. |
Tevékenységek |
Módszerek, eszközök |
Időterv |
Dokumentum |
Sikerkritériumok |
1.
|
Külső világ tevékeny megismerése - Játék a hóban, játék a hóval, hógolyógyúrás, hó csata, hóemberépítés - Mi történik a hóval a melegben, milyen víz lett belőle (kísérletezés a hóval) - Nagyítóval megfigyeljük a hópihék formáját. |
Bemutatás
Edények
Rajzlap, festék
Kesztyűbábok
Székek
|
J A N U Á R |
Kétheti terv táblázat Csoport napló Fotók |
-A gyermekek aktív részt vétele -A pedagógusok motiváló, támogató, érdeklődést felkeltő hozzáállása, munkája. -Ellenőrzés, értékelés. -Elkészült alkotások. |
Rajzolás, mintázás, kézi munka - „Téli kép” készítése - „ Hóember”, hóember kép készítése - „Havas táj” képalkotás fotókartonból |
|||||
Mese-vers - Nemes N. Á.: Hóesésben - Visszajött a répa - Kesztyű (mese), - Csanádi I.: Hóember |
|||||
Ének-zene, énekes játék - Bibici Panna - Országúton nagy a hó - Ha-ha-ha havazik |
|||||
Matematikai tapasztalatszerzés - Hógolyó készítése: hideg, nagy-kicsi, gyúrható - Ellentétpárok felfedezése (hideg-meleg; tiszta-koszos |
|||||
Mozgás - átfutás széksorok között, csúszás, mászás |
|||||
Játék - „hó-angyal” készítés |
|||||
2.
|
Külső világ tevékeny megismerése - Kísérletezés, megfigyelés: Mi marad a víz felszínén? - Kis hajók készítése különböző anyagokból, úsztatás a vízen, „vízi csata” - Vízi közlekedési eszközök - A víz mozgása |
Bemutatás Szemléltetés Magyarázat Beszélgetés Kád, tálak
Hajók
|
F E B R U Á R |
Kétheti terv táblázat Csoport napló Fotók |
-A gyermekek aktív részt vétele, sikerélmény nyújtás. -A pedagógusok támogató munkája, ötletessége. -Ellenőrzés, értékelés. -Együttműködés a csoportjátékban |
Rajzolás , mintázás, kézi munka - Dióhéj csónak készítése - Hajó hajtogatása papírból, hajó kikötő készítése, tó, stég, stb. - Tutaj készítése |
|||||
Mese-vers - Zelk Z.: Mitugrálsz - Weöres S. : Olvadás - V. Szutyejev: A kishajó |
|||||
Ének-zene, énekes játék - Esik az eső - Kert alatt - Vivaldi: Négy évszak (zh) - Megy a hajó a Dunán (mondóka) |
|||||
Matematikai tapasztalatszerzés - Hosszú-rövid - Keskeny-széles - Számlálás a csónakokkal - Halmazképzés (különféle anyagok: dióhéj, parafa stb.) |
|||||
Mozgás - járás hullámvonalban, járás akadályokon - kanyargó patak, híd |
|||||
Játék - hajó a hullámokon (a koncentrációt, az együttműködést fejlesztő játék) - „ Kalózok” –mozgásos játék - Vizi- csata |
|||||
3. H Ó N A P |
Külső világ tevékeny megismerése - Kirándulás a Duna-partra - Vízben, vízparton élő állatok, növények megfigyelése - vízminta vétel, a Duna vizét csapvízzel összehasonlítjuk - Növény és madárhatározó könyvek nézegetése |
Szemléltetés Magyarázat Beszélgetés Egyéni bánásmód, differenciálás Fényképezőgép
Só-liszt gyurma Hungarocell tábla
Furulya, magnó
Minimat eszközök
Labda, körkötél
Csíkos és pöttyös kendők
|
M Á R C I U S |
Kétheti terv táblázat Csoport napló Fotók |
-Jó szervező munka -Az óvónők aktív ismeretnyújtása -A gyermekek aktív részt vétele, -Elkészült alkotások -Együttműködés -Ellenőrzés, értékelés. |
Rajzolás , mintázás, kézi munka - Csiga készítése papírból - Béka ujjbáb hajtogatása - Tó makett készítése (só-liszt gyurma halak, kacsák) |
|||||
Mese-vers - Weöres S. : Kacsaúsztató, Békák, Duna mellett - Kerékgyártó J. : Dániel és a csigaházak - Szalai B. : Béka ebéd - Döbrentei I.: Durci a kishal |
|||||
Ének-zene, énekes játék - Kis kacsa fürdik - Héja, héja - Csiga-biga - Dallamfelismerése furulyáról - dalok hallgatása: Békákról, természetről (Grillus V.: Békavacsora; Élet a tóban) - Gólya viszi… (dalos játék) |
|||||
Matematikai tapasztalatszerzés - térbejárás, téri irányok gyakorlása - Közel-távol, alacsony-magas - A gyűjtött „kincseknél” nagyságbeli és formai összehasonlításokat végzünk, több-kevesebb -. Azonosságok, különbségek: szárcsa, vadlúd között - Számlálás (Minimat halak, kacsák) |
|||||
Mozgás - labdajátékok, labda kidobó - Békák a tóban - állatok mozgásának utánzása (béka, gólya, csiga, madarak) |
|||||
Játékok - Memória bújócska (kapcsolatmélyítő játék) - Horgászverseny (memória játék) - Béka verseny (ügyesség fejlesztő játék) - Játék a nyelvvel (pedagógiai dramatikus játék) - Keresd a halmamát (mozgásos figyelemfejlesztő játék) |