Madarak témahét.
A témahét szó jelentése benne van magában az elnevezésben. Adott héten az óvodai csoport minden tagja ugyanazzal a témával foglalkozik, úgy, hogy a gyermekeknek jó kedvet és sikerélményt adjon. A nevelés fő mozgatórugója az aktivitásra támaszkodó tanulás, tapasztalatszerzés.
A projekt címe |
"Madár, madár haza szállj" |
A projekt készítői |
Bakóné Tóth Ildikó Horákné Vida Krisztina |
A projektben részt vevők |
Gyermekek ( Kiskacsa és Maci csoport 26+25 fő) Óvodapedagógusok (4 fő óvónő) Technikai dolgozók ( 2 fő dajka) |
A projekt célja |
- A gyermekek környezettudatos magatartásának alakítása, fejlesztése - Alapvető környezet-, és természetvédelmi szabályokkal való ismerkedés. - A projekt részt vevőinek a madarak természetes élőhelyének védelméhez való pozitív hozzáállás alakítása, felelősségérzetük fejlesztése. - Az állatok felkutatása, élőhelyükön történő megfigyelése. |
A projekt helyszínei |
- Óvoda csoportszobái - Udvar |
A projekt feladata, részcélok |
- Az óvodás korosztály számára érthető, befogadható, játékos módon való téma megközelítés. - Ismeretek bővítése (pl. madarak külső tulajdonságai, hangjuk, fészekrakási módjuk, életmódjuk, stb.) - Madarak óvására, védelmére nevelés. - Értelmi képességek fejlesztése a projekt tevékenységtartalmaival, a gyerekek ismereteinek bővítése a madarakról, a természetvédelem szükségességéről, szókincsgyarapítás, amely segíti az anyanyelvi fejlődést. - A gyerekek környezettudatos beállítódásának fejlesztése. - A természetvédelemmel kapcsolatos szokások, tevékenységek megismertetése, melyek jól hasznosíthatók a gyerekek mindennapi életében is. - A gyerekek figyelmének felhívása az emberi környezetkárosítás következményeire (a madarak életterének óvása, esetleges fészek pótlási lehetőségek) - Különböző nevelési területeken a tevékenységekben a madarak témakör elemeinek megjelenítése (mese-vers, dalok, énekes játék, zenehallgatás, vizuális nevelés, mozgás), így érzelmileg is közel kerülnek a gyerekekhez a megfigyelt madarak. |
Tervezés |
- A témahétre tervezett tevékenységek szervesen beépülnek az óvodai kompetencia alapú tartalmakba, érvényesítve a differenciált fejlesztő hatásokat. - A választott témák illeszkednek a modulhoz. - A modul tématerv- javaslatait egyéni ötletekkel is kiegészítjük, figyelembe véve a helyi adottságainkat. |
Tapasztalatok, élmények gyűjtése |
Élményszerző séta során a gólyák és a fecskék megtekintése a különbségek megbeszélése, miből készül? Esetleg a gólya és fecskemadár megfigyelése távcsővel, képeskönyv, határozó és dia megtekintése. |
Játék |
Megfigyelő készséget fejlesztő játék: kiskanál, nagykanál… a vers elmondása után egy valaki valamilyen mozdulatot végez, a többiek ezt utánozzák.5/8 82.old. Természetjárás ( koncentráció, fantázia játék; ügyességi játék; Ki tud több tojást vinni a fészekbe. |
Néphagyomány |
Május 10. Madarak és fák napja |
Kísérletek, megfigyelések |
Fészek készítése homokból, vízből, szalmából. |
A projekt várható eredményei |
- A gyermekek nagyon aktívan, motiváltan vegyenek részt a tevékenységekben, amit az újszerű, tevékenykedtető, tapasztalatszerzésre épülő kísérletezések, izgalmas játékok, tevékenységek, megfigyelések biztosítanak. - A játék fejlődik, a gyerekek képesek lesznek együttműködni, alkalmazkodni egymáshoz. - Sok új ismeretre tesznek szert, fejlődik környezetükhöz való pozitív viszonyuk, környezettudatos gondolkodásuk. |
|
Tevékenységek |
Módszerek, eszközök |
Dokumentum |
Sikerkritériumok |
M Á J U S 1
|
Külső világ tevékeny megismerése A madarak külső jegyeinek megfigyelése Madarak védelme A madarak és fészek közötti párhuzam keresése. Madarak táplálkozása. Mit esznek? A madarak és fészek közötti párhuzam keresése. Kicsinyek gondozása, mivel táplálkoznak. |
Rajzlap, festék, Ragasztó Fotó karton Színes papír Nagyító Fényképezőgép Távcső Diák Képeskönyvek Szalma Ágak Sík bábok |
Heti terv táblázat Csoport napló Fotók |
- A gyermekek aktív részt vétele - A pedagógusok motiváló, támogató, érdeklődést felkeltő hozzáállása, munkája. - Ellenőrzés, értékelés. - Elkészült alkotások. |
Ének-zene, énekes játék Fecskét látok /énekes játék/ Mondóka:Madarak voltunk Zh:Eresz alól Gólya, gólya gilice Madárhangok CD |
||||
Matematikai tapasztalatszerzés Madarak összehasonlítása, nagyság, szín stb. tojásforma megfigyelése. A fecske és gólya közti különbségek megfigyelése, összehasonlítása, a madár nagysága. Számlálás a minimat eszközökkel, tojásokkal is. |
||||
Mozgás 5/8. 90.o. 27. játék Gólyák Fészekfogó |
||||
Irodalom-anyanyelv Bába Mihály: Kié a fecskefészek Gazdag Erzsi: Fecske nóta /részlet/ |
||||
Vizuális nevelés Papírtojás készítése gyűrés, ragasztás technikával. Madárfészek készítése papírból, majd madarak készítése színes papírból. |