Szeretettel köszöntöm Önöket a Kiskunlacháza-Áporka Óvodai Társulás honlapján!
Remélem, hogy a honlap segítségével több információt és átfogóbb képet kaphatnak intézményünk életéről. Köszönjük azt a sok segítséget, amit a szülőktől, támogatóktól kapunk. Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy óvodánkban magas színvonalon családias, derűs környezetben neveljük a hozzánk járó kisgyermekeket.
Nevelési év rendje:
Nevelési évünk időtartama: 2012.szeptember 1. – 2013. augusztus 31.
Óvodásaink fogadásának időpontja: 2012. augusztus 27.-től.
Új gyermekek fogadásának időpontja: 2012. szeptember 3-től.
Szünetek időtartama:
Őszi szünet: 2012. október 29-től – november 4.-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap október 27. (szombat), a szünet utáni első tanítási nap november 5. (hétfő).
Ügyelet: Peregi Óvoda
Téli szünet: 2012. december 27-től - 2013. január 2-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2012. december 21. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2013. január 3. (csütörtök).
Ügyelet: Búzavirág Óvoda „A” épület
Tavaszi szünet: 2013. március 28-tól - április 2-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap március 27. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap április 3. (szerda)
Ügyelet: Búzavirág Óvoda „B” épület
Utolsó tanítási nap: 2013. június 14.
Nevelés nélküli munkanapok felhasználása:
Dátum |
Felhasználás |
2012. október 12. |
TÁMOP Óvodafejlesztési Pályázaton való indulásunk |
2012. december 15. |
Téli nevelőtestületi értekezlet |
2013. április 12. |
Tavaszi nevelőtestületi értekezlet |
2013. június 7. |
Alkalmazotti kirándulás |
2013. június 28. |
Tanévzáró nevelőtestületi értekezlet |
Óvodánk nyitva tartása:
Heti öt munkanapon 6.30 órától – 17 óráig.
A nyitva tartástól zárásig óvodapedagógus foglalkozik a gyermekekkel.
Személyi feltételek:
Engedélyezett létszám: |
48 |
Óvodapedagógus: |
31 |
Dajka: |
15 |
Konyhai alkalmazott: |
1 |
Óvodatitkár: |
1 |
Felvett gyermekek száma:374 fő
Csoportok száma: 15
Csoportok |
Létszám |
Óvodapedagógusok |
Dajkák |
Tulipán |
15+9 = 24 |
Tamásné Szabó Csillag Virág |
Papsity Béláné |
Halacska |
25 |
Horváthné Végh Julianna |
Marcsók Zoltánné |
Napocska |
26+1 = 27 |
Nagyné Szecsei Monika |
Nyéki Imréné |
Csicsergő |
24 |
Ekker Mihályné |
Kallóné Gránicz Magdolna |
Kiskacsa |
16+6 22 |
Baloghné Szarka Ágnes |
Polgár Lászlóné |
Pillangó |
26 |
Bodnárné Fekete Éva |
Bődiné Kátai Erzsébet |
Maci |
27+1 = 28 |
Bakóné Tóth Ildikó |
Vass Jánosné |
Katica |
28 |
Horváth Sándorné |
Tulkosné Kósa Erzsébet |
Napocska (Pereg) |
16+6 = 22 |
Majtényiné Köő Katalin |
Gránicz Istvánné |
Kiscsillag |
21 |
Hlavács Gyuláné |
Kovács Lajosné |
Maci |
20 |
Jaksáné Kiss Erzsébet |
Répás Erika |
Süni |
29 |
Markóné Kovács Gabriella |
Horák Andrásné |
Katica (Pereg) |
29 |
Koczó Pálné |
Kovács Ferencné |
Süni (Áporka) |
26 |
Fehér Lóránt Imre |
Pamuk Alexandra |
Napocska (Áporka) |
25 |
Tóthné Árvai Melinda |
Horváthné Pamuk Margit |
Összesen: |
351+23 = 374 |
|
|
Nevelési évünk kiemelt pedagógiai feladata: Magatartás és viselkedés az óvodában (ERKÖLCSI ÉS MUNKÁRA NEVELÉS)
Az erkölcsi-szociális érzelmek alakítása
- Érzelmi biztonságot nyújtó, bizalmas, szeretetteljes, nyugodt, családias légkör megteremtése.
- Olyan óvodai élet szervezése, melyben sok a közös élmény, a közös tevékenység. A közös együttlétek, a szimbólumok, jelek erősítsenek meg olyan erkölcsi tulajdonságokat, mint az együttérzés, figyelmesség, segítőkészség, önállóság, önfegyelem, pontosság, szorgalom, kitartás, állhatatosság, szabálytartás, a közösen végzett munka öröme, önzetlenség.
- A mindennapi testi-lelki edzés lehetősége fejlessze a gyermekek erőnlétét, alkalmazkodó képességének fejlődését, testi harmóniájának kialakulását.
- A gyermek-gyermek, felnőtt-gyermek viszonyában megmutatkozó pozitív érzelmi töltés segítése, a konstruktív együttműködő, társas kapcsolatok kialakulását, az egészséges önérvényesítést és önértékelést. A gyermek legyen képes a környezetében lévő emberi kapcsolatokban észrevenni a jót és a rosszat.
- Önmaguk és mások szeretetére, tiszteletére, megbecsülésére nevelés.
- A szociális érzékenység kialakulása segítse a másság elfogadását.
- Az érzelmekre épülő kapcsolatteremtő képességek megerősítése segítse a barátkozást, tegye lehetővé, hogy minden gyermek megtalálhassa helyét, szerepét a csoportban.
A szocializációt az óvoda pozitív légköre biztosítja. Az ilyen légkörben nevelkedett gyermeknek fejlődik az „ÉN” tudata, természetes magatartássá válik mások elfogadása, a „MÁSSÁG” elfogadása. Fejlődik erkölcsi tartása és akarata.
A gyerekek megnyilvánulásait a felnőtteknek nyitottsággal, törődéssel kell figyelni.
Feladataink:
- Pozitív mintán alapuló szociális tanulás
- Szereteten alapuló családias légkör
- Másság elfogadása
- Kedvező érzelmi hatások
- A gyermek pozitív megnyilvánulásaira épülő fejlesztés
- A viselkedésformáknak, és az együttélés szabályainak elsajátítása (óvodapedagógus-gyermek, gyermek-gyermek)
- Alkalmazkodó-képesség kialakítása
- Nehezen szocializálható, lassabban fejlődő, alacsonyabb fejlettségi szinten álló, hátrányos helyzetű, elhanyagolt gyermekek nevelése – ez a feladat speciális ismereteket, sajátos törődést igényel, szükség esetén megfelelő szakemberek közreműködésével
- Kiemelkedő képességű gyermekekhez való alkalmazkodás
- Közös élményekre épülő tevékenységek gyakorlása
- Erkölcsi nevelés, a gyermek erkölcsi tulajdonságainak (együttérzés, segítőkészség, önzetlenség, figyelmesség), és akaratának (önállóság, önfegyelem, kitartás, feladattudat, szabálytudat) fejlesztése
- HELYES VISELKEDÉS MAGATARTÁS AZ ÓVODÁBAN ( Varász szavak használata: KÖSZÖNÉS- KÉREM SZÉPEN - KÖSZÖNÖM SZÉPEN – LÉGYSZÍVES - LEGYENSZÍVES)
- KULTURÁLT ÉTKEZÉSEK (papírszalvéta használata minden étkezésnél, asztali szemetes)
A gyermek nyitottságára építve az óvoda segítse elő, hogy a gyermek tudjon rácsodálkozni a természetben és az emberi környezetben megmutatkozó jóra és szépre, tisztelje és becsülje azt. A gyermeki magatartás alakulása szempontjából modell értékű az óvodapedagógus viselkedése.
A munka tevékenység
Az életre való felkészítés nem nélkülözheti a munkatevékenység lehetőségeinek kihasználását. Az óvodás gyermekek számára a munkatevékenység játékos jellegű, gyakran nem is választható szét a játéktól.
A munka és a munkajellegű tevékenység fontos eszköze a személyiségfejlesztésnek.
Pedagógiai funkciója nem a szakismeretek gyakoroltatása, hanem a gyermekek együttműködési képességeinek fejlesztése. Az önként vállalt feladatok, munkafolyamatok során megélik a közösségért való tevékenykedés örömét is. A munkajellegű tevékenységek a saját és mások elismerésére nevelés egyik formája. Az óvodapedagógusok a gyermekek munkáját mindig konkrétan, reálisan és egyéni képességeikhez mérten értékelik. Ez az a terület ahol az erőfeszítés és az eredmény kapcsolata közvetlenül érzékelhető, belátható, átélhető a gyermekek számára. Ez a legnagyobb motiváló erő, ösztönző, megerősítő tényező.
Alapvető követelmény a tevékenységek során az önállóság, az öntevékenység és a cselekvő tapasztalás lehetőségeinek megteremtése. A különböző munkafajták közös vonása, hogy tevékenykedtetést, tényleges munkavégzést jelentsen az óvodában. Minden olyan munkát elvégezhetnek a gyerekek, amihez kedvük van, egyéni és életkori fejlettségüknek megfelel és testi épségük veszélyeztetése nélkül képesek azt megvalósítani.
Óvodánkban az alábbi munkafajtákat végezhetik a gyerekek:
- A gyermek saját személyiségével kapcsolatos munkák: önkiszolgálás (öltözködés, testápolás, étkezés, környezet rendben tartása).
- A csoport érdekében végzett munkák:
- naposság
- alkalomszerű munkák (terem és öltöző díszítése, ajándékok készítése, segítés a felnőtteknek és egymásnak, különböző megbízatások teljesítése)
- növénygondozás (virágok ültetése, gyomlálása, öntözése, gyümölcsszedés)
- természetsarok rendezése kialakítása
- kerti munkák gyermekek méretének megfelelő kerti szerszámokkal (fűseprű, gereblye,söprű)
Az óvoda közösségeinek szakmai megbeszélései, értekezletei:
Értekezlet fajta |
Tervezett időpont |
Hely |
Évnyitó nevelőtestületi értekezlet |
2012. augusztus 30. |
Búzavirág Óvoda „A” épület |
Téli nevelőtestületi értekezlet |
2012. december 15. |
Búzavirág Óvoda „B” épület |
Tavaszi nevelőtestületi értekezlet |
2013. április 12. |
Peregi Óvoda |
Tanévzáró nevelőtestületi értekezlet |
2013. június 28. |
Áporkai óvoda |
Óvodánk kapcsolattartási formái a családdal
Óvodánk és a családok kapcsolata:
A szülők mindenkori reális kéréseit, kezdeményezéseit figyelembe vesszük. Mint szülőkkel, mint a nagyszülőkkel igyekszünk az óvodára jellemző családias, közvetlen, a kölcsönös bizalmon és megbecsülésen alapuló kapcsolatot kialakítani, tovább erősíteni. Az elkövetkező időszakban is egyre jobban törekszünk arra, hogy érezzék a szülők, hogy számítunk segítségükre, együttműködésükre.
Család látogatások:
Fontos feladatunk annak feltérképezése, hogy a család és az óvoda fontos elképzelései és nevelési módszerei megegyeznek-e. Meg kell keresnünk a lehetőséget az egységes nevelésre, melyben segít a gyermek és a család megismerése.
Beszoktatás:
A szülők az óvodapedagógusokkal közösen segítik a gyermekek beilleszkedését az óvodai életbe.
Fogadóórák:
Előre megbeszélt időpontban bármikor, akár a szülő, akár a pedagógus kezdeményezi.
Reálisan tájékoztatjuk a szülőket gyermekük fejlődéséről, megbeszéljük a következő időszak nevelési feladatait. Valamennyi tanköteles korú gyermek szüleivel egyéni beszélgetést kezdeményezünk.
Egyéb formák:
Nyílt napok, a szülőkkel közösen kialakított időpontban, illetve szülői kérésre bármikor.
Megismertetjük a szülőket a korszerű nevelési eljárásokkal, ízelítőt kaphatnak az óvoda életéből. Együtt játszhatnak és tevékenykedhetnek gyermekeikkel.
Közös programok:
Különféle rendezvényeket szervezünk, ezáltal is erősítve a család és az óvoda kapcsolatát.